198 West 21th Street, Suite 721
Email: hello@yourdomain.com

The Content Boutique

Nieuwsbrieven (Mailchimp) zijn vandaag de dag nog steeds erg populair. Het is dé ideale manier om klanten te binden en meer verkopen te genereren. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen de zee aan nieuwsbrieven? In deze blog geven we jou de beste tips en tricks voor het maken van een nieuwsbrief in Mailchimp.

#1 Zorg voor een goed e-mailbestand

Allereerst is het handig om te beginnen met het aanleggen van een database. Dit kun je doen door een aantrekkelijke korting te geven wanneer iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Voordat je zomaar emailadressen begint toe te voegen moet je met het volgende rekening houden:

  • Toestemming: de ontvanger moet toestemming geven voor het gebruik van zijn/haar e-mailadres;
  • Afzender: de ontvanger moet kunnen zien van wie de e-mail afkomstig is;
  • Afmelden: de ontvanger moet zich ten alle tijden af kunnen melden en het moet duidelijk zijn waar dit gedaan kan worden.

#2 Zoek een passend template uit

Mailchimp heeft diverse templates die je geheel naar eigen inzicht kunt stylen. Om te beginnen zou ik een eenvoudig template uitkiezen. Deze kun je compleet pimpen tot deze bij je huisstijl past. Een belangrijke tip is om het template zo in te richten dat het voor herkenbaarheid bij de lezer zorgt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld altijd je logo in de header te plaatsen en dezelfde achtergrond kleur of print te gebruiken.

#3 Een pakkende subject line

Niks zo belangrijk als een fijne binnenkomer. Zorg er dan ook voor dat je onderwerp in de subject line duidelijk en aantrekkelijk is om door te klikken. Je kunt ook kiezen voor een persoonlijke touch door je lezer met zijn/haar naam aan te spreken.

#4 Test, test & test

Een foutje sluipt er zo in dus het is belangrijk om meerdere testversies te sturen. Laat ook iemand anders er nog eens goed naar kijken. Daarnaast is het verstandig om de nieuwsbrief op diverse devices te bekijken. Een nieuwsbrief kan er op je telefoon heel anders uitzien dan op desktop. Mailchimp heeft wel een fijne functie (preview mode) om de diverse devices te bekijken. Maar toch is mijn advies om een echte testversie te versturen.

#5 Meten = weten

Mailchimp heeft een uitstekende functie met statistieken van je verstuurde nieuwsbrieven. Hier kun je de openers, clicks, verkopen, unsubscribers en bouncers uit analyseren. Deze gegevens zijn heel waardevol voor het versturen van de volgende nieuwsbrief.

Wil je graag meer weten over Mailchimp en hoe je hierin nieuwsbrieven kunt gaan versturen? In een 1-op-1 sessie kan ik je alles uitleggen over hoe je de mooiste nieuwsbrieven kunt versturen zodat je hierna zelf aan de slag kunt gaan.

[button url=”mailto:info@thecontentboutique.nl” target=”_self” size=”medium” display=”inline-block” float=”center”]CONTACT[/button]

post a comment